niedziela, 19 marca 2017

10 PROSTYCH KROKÓW DO ZDROWIA



1. ZAPRZYJAŹNIJ SIĘ Z WODĄ - nasze ciało składa się z niej aż w 70%, dlatego tak ważne jest to, abyście poznali się lepiej. Zaprzyjaźnij się z nią i pij najlepiej 30 ml na kg masy ciała, zaczynając od jednej lub dwóch szklanek ciepłej wody na czczo (możesz dodać do niej cytrynę, albo kilka plasterków imbiru). W ciągu dnia pij pół godziny przed posiłkiem i 1,5 - do 2 godzin po nim. Pamiętaj, że często mylimy pragnienie z głodem, dlatego jeśli po 2 godzinach od zjedzonego posiłku znowu wydaje ci się, że odczuwasz głód to sięgnij najpierw po szklankę wody. 

2. JEDZ SEZONOWO - wybieraj te produkty na które akurat jest sezon (często to właśnie one są w doskonałej cenie). Znajdź ulubiony warzywniak, albo rolnika na pobliskim targu i pytaj go o to, co jest aktualnie dostępne.
Może uda ci się razem ze znajomymi zamawiać warzywa prosto z pola i owoce prosto z sadu - to rozwiązanie pomaga zaoszczędzić czas, bo produkty możecie odbierać na zmianę, oraz pomoże w nawiązaniu bliższej relacji z osobą, która uprawia twoje jedzenie - będziesz miał/a pewność skąd ono pochodzi. 


3. NIE SPIESZ SIĘ, JEDZ STARANNIE PRZEŻUWAJĄC - twój żołądek nie ma zębów, dlatego staraj się wielokrotnie przeżuwać pokarm i dokładnie mieszać go ze śliną. Proces trawienia rozpoczyna się już w jamie ustnej. 
Nigdy nie poganiaj dzieci podczas spożywania posiłku - pozwól im jeść tak długo jak tego potrzebują (pospieszając je kształtujesz złe nawyki żywieniowe). 

4. GOTUJ PROSTO - nie kombinuj za bardzo w kuchni. Im prościej jesz i gotujesz tym zdrowszy/a będziesz. Czasem potrawy przygotowane z 3 lub 4 składników są najlepsze, najsmaczniejsze i najbardziej wspierające zdrowie.

5. GOTUJ W DOMU - nie znaczy to, że od razu musisz stać się mistrzem garnków i patelni. Naucz się najpierw kilku prostych potraw, potem kolejnych. Zacznij od 1 rzeczy - może od smacznego i pożywnego śniadania. Zadaj sobie pytanie: od czego chcę zacząć? Potem znajdź recepturę i do dzieła. Tu doskonale sprawdza się metoda małych kroków.

6. JEDZ WIĘCEJ, A NIE MNIEJ -  skup się na tym, aby jeść więcej pysznych, zdrowych, sezonowych produktów, takich, które będą odżywiać twoje ciało. Takich po których będziesz czuł/a się dobrze. Słuchaj tego co twój organizm chce ci powiedzieć, obserwuj siebie, pytaj - czy po tym pączku czuję się dobrze? Czy po tym jabłku czuję się dobrze? Czy po awokado czuję się dobrze? Nie patrz na innych i modne diety.
Jedz więcej kolorowych zdrowych produktów, a mniej śmieci.
7. NIE BÓJ SIĘ NOWYCH SMAKÓW - polska kuchnia jest niesamowicie różnorodna dlatego próbuj, gotuj, smakuj i inspiruj się. Wyszukuj na sklepowych półkach nowe produkty (może nigdy jeszcze nie jadłeś/aś cykorii, batata, kalarepy, rzepy, rukoli, sałaty rzymskiej, pietruszki, czerwonej cebuli i wielu, wielu innych). Znajduj nowe drogi, nie idź ciągle tą samą ścieżką wybrukowaną żółtym serem i kotletem schabowym.

8. BĄDŹ KREATYWNY W KUCHNI - zastępuj jedne składniki innymi, nie masz grochu to dodaj fasolkę jaś, zrób kotleta z boczniaka zamiast mielonych, a zamiast kostki rosołowej wsyp do zupy kilka ulubionych przypraw. Nie bój się - poczuj się jak prawdziwy artysta - gotuj z pasją i zaangażowaniem.

9. NIE WYPĘDZAJ DZIECI Z KUCHNI - ciągle nam się spieszy i bardzo często w natłoku spraw szkoda nam czasu na to, aby gotować razem z dziećmi. Ogromna szkoda, bo dzięki temu, że zrobią coś własnymi rączkami mogą doświadczyć magii jaka kryje się w tworzeniu (z marchewki może powstać zupa, sok, ciasto, placki). 
Pozwólmy dzieciom na radosną kuchenną twórczość - kształtujmy już od małego ich dobre nawyki żywieniowe, pomagajmy dokonywać właściwych wyborów poprzez doświadczanie i smakowanie.

10. CIESZ SIĘ POSIŁKIEM - celebrujmy czas gotowania, wspólnych posiłków, poznawania nowych smaków - siejmy działanie i zbierajmy zdrowe nawyki żywieniowe.

1 komentarz:

  1. Bardzo cenne rady. Ostatnio bardzo interesuja mnie takie posty. Sa przydatne. Jeszcze tylko wprowadzic je na stale w zycie :-).

    OdpowiedzUsuń